17-1
2021
SPONSOR in the SPOTLIGHT: t’Sas 50 jaar actief in Vught
Pratend met Robert-Jan t’Sas kun je niet anders dan concluderen dat je hier te maken hebt met een betrokken Vughtenaar. Robert-Jan treedt in de voetsporen van zijn vader Gerald, die dit jaar vijftig jaar geleden zijn praktijk opende; toen één van de weinige makelaars in Vught. Een halve eeuw familiebedrijf, je ziet het niet vaak in de makelaardij.
Vandaag zijn er makelaars genoeg in Vught, zaak dus om je te onderscheiden. Hoe doet t’Sas dat? "Door met families mee te groeien,” zegt Robert-Jan. "Het is geen dagelijkse kost, maar het komt voor dat pa lang geleden iemand een huis heeft verkocht, dat die bewoner er nu uit trekt en dat – bijvoorbeeld – één van de kinderen het huis koopt. We zijn er op verschillende cruciale momenten in iemands leven dan gewoon bij! Dat geeft een kick. Dat kan je alleen als je een stabiele partner bent, betrouwbaar en goed werk levert. Dat we een ‘familiebedrijf’ zijn, speelt daarin beslist mee.”
Voordat u nu denkt: het zal daar wel naar bolknakken ruiken met fresia’s op tafel. Geenszins. Robert-Jan weet namelijk ook heel goed dat je een makelaardij op een moderne manier moet organiseren. Gedwongen door de online markt (Funda) en de gevraagde snelheid van handelen. Opdrachtgevers betalen én bepalen hoe de hedendaagse makelaar werkt. Hoewel? "Niet helemaal. We worden in toenemende mate gevraagd voor aankoopbegeleiding. Aspirant huizenkopers erkennen dat een huis kopen niet niks is en dat het verstandig kan zijn dat er een nuchter en neutraal iemand meekijkt. Maar het is soms ook heel praktisch: als een jong stel uit Amsterdam naar Vught wil verhuizen, vertelt het internet ze niet álles. Kennis van de lokale situatie is onontbeerlijk.”
Nog wat trends? "We doen heel veel taxaties. Iedereen wil onderzoeken of er een korting op de hypotheekrente in zit of dat er andere voordelen zijn te behalen door een waardestijging van de woning en/of de lage rentestand. En ook leuk: de aandacht die besteed wordt aan het aantrekkelijk maken van een object. Dat kan gaan om een fraaie styling, maar ook om een complete schilderbeurt. Wij schakelen daar onze contacten voor in en het werkt. Het is momenteel goed in de makelaardij.”
Buro t’Sas is sponsor van MOP en lid van de business club. Daar er maar weinig te doen is op de club, krijgt een sponsor niet veel gelegenheid om zich te profileren (vandaar ook dit artikel). Robert-Jan is niettemin sponsor van harte. Hij hockeyde zelf zijn hele jeugd op MOP ("tot ik het zo’n vijf jaar geleden als ‘senior’ toch begon af te leggen tegen de nieuwe aanwas”), evenals zijn zus en nu zijn beide kids Josephine (10, E1) en Duco (7, F3). Bij het selectieteam van zijn dochter is hij manager en zijn zoon geeft hij training.
Wat Robert-Jan de lezer wenst? "Dat we elkaar maar weer snel mogen zien op de club, al dan niet met een kop koffie of een glas bier. En ja – nu het dan even mag – denk aan ons als je een huis wilt kopen of verkopen.”
Tekst: Rob van Erp